Tips en downloads
Maak je eigen escape room

Zelf thuis een escape room maken is niet zo moeilijk als u wellicht denkt. Altijd al thuis een escape room willen maken voor vrienden, familie of de kinderen? Dan is dit uw kans. Het maken van een escape room vraagt enige voorbereiding en je zou ook denken veel creativiteit, maar dat is niet nodig met ons stappenplan en tips voor de leukste puzzels, opdrachten en natuurlijk onze gratis downloads. Dus laten we snel beginnen.

Voorbereiding

Het maken van een eigen escape room kost natuurlijk wel enige voorbereiding en dus tijd. Verwacht de eerste keer niet dat het direct allemaal perfect is, maar het is heel erg leuk om te doen en de voldoening wanneer je de spelers enthousiast ziet worden, maakt de tijd meer dan waard. Begin niet te ambitieus en maak de eerste kamer tot 30 minuten in plaats van een uur.

Een kistje in een escape room met een ketting en een slot er omheen

Verhaallijn/thema escape room

De eerste stap is nadenken over de verhaallijn die je wilt gebruiken. Welke onderwerpen spreken u aan en wat zullen de deelnemers leuk vinden? Wanneer u de escape room voor bepaalde personen maakt, denk dan vooral na over wat zij leuk vinden. Denk bijvoorbeeld aan favoriete films, boeken en tv-programma’s voor inspiratie. Of wellicht escape rooms die u zelf in het verleden heeft opgelost.

Een jongen en een meisje van 7 en 8 jaar is bezig met het onderzoeken van bewijs

Onderzoek het bewijs

Tijdens onze kinderfeestjes voor binnen ontdekken de kinderen nieuw bewijsmateriaal. Door het bewijs te onderzoeken wordt een nieuwe aanwijzing ontdekt voor het oplossen van de missie. Bekijk onze kinderfeestjes voor binnen voor 7 t/m 10 jaar of voor 10 t/m 13 jaar.

Voorbeelden verhaallijn

  • Een onopgelost mysterie
  • Een ontvoerde professor en zijn geheime uitvinding is gestolen
  • Een detective die geobsedeerd is geraakt door een onopgeloste misdaad
  • Een corrupte bankdirecteur heeft de top secret documenten met bewijs in zijn kluis gelegd. Jullie moeten deze kluis kraken
  • Jullie zijn in het hoofdkantoor van de FBI en moeten zien weg te komen met geheime documenten
  • Spelers zitten opgesloten in een game
  • Een zombie invasie na een uitgebroken virus

Voor meer inspiratie kunt u ook eens een kijkje nemen op de website van Noi92. Hier staan veel verschillende missieverhalen op, vooral leuk voor kinderen.

Schrijf het verhaal

Schrijf het verhaal rondom het thema en bedenk hoe u het verhaal wilt introduceren. Ligt er een brief klaar voor de deelnemers? Vertelt u het verhaal zelf of wanneer u handig bent met het maken van video’s, is het ook leuk om een video als introductie te gebruiken.

Voorbeelden voor de introductie

  • Een brief in spiegelbeeld geschreven (vergeet geen spiegel in de kamer te verwerken)
  • Een Top Secret spionnen dossier
  • Een patientendossier van patient zero
  • Een video waar ook al een hint in verwerkt kan zijn

Naast het verhaal is het ook van belang dat u een einde voor de escape room bedenkt. Wat is de conclusie van het verhaal? En hoe verwerkt u deze in de puzzels en opdrachten in de kamer? Want het verhaal moet natuurlijk wel afgerond worden. Dus hoe en waarom zijn de deelnemers in de kamer opgesloten? Is de ontvoerder van de professor doorgeslagen en heeft hij de deelnemers in de kamer opgesloten met een gas, waardoor zij nog maar 30 minuten hebben om te ontsnappen? Ga eens rustig zitten voor het bedenken van het einde van het verhaal. En ook hier kunt u natuurlijk denken aan favoriete films en boeken. Welk einde sprak u heel erg aan? En hoe kunt u deze verwerken in uw eigen verhaal?

Een plattegrond van een kamer

Maak een plattegrond

Wanneer u een thema heeft gekozen en het verhaal heeft bedacht, is het tijd om te bedenken waar u in de kamer de puzzels gaat verwerken. Maak een schets van de kamer en verwerk hierin waar u de puzzels wenst te verwerken. Verdeel de puzzels zoveel mogelijk over de kamer. Vooral wanneer een grotere groep de escape room in gaat, is het aan te raden om niet te veel puzzels bij elkaar te verwerken. Er moet natuurlijk nog ruimte zijn om de puzzels op te lossen en de deelnemers moeten elkaar niet in de weg zitten.

Verdeel de puzzels

Dit is het moment dat u de stadia van de escape room gaat verdelen in de kamer. Schrijf alle stappen van uw scenario op post-its en leg ze neer als een stroomdiagram om weer te geven wat er gaat gebeuren, waar dit in de kamer moet gebeuren en op welk moment. Aangezien in de meeste escape rooms veel parallelle acties plaatsvinden, helpt deze methode om georganiseerd te blijven in deze belangrijke fase van het maken van het spel. Elk van de post-its wordt een uitdaging of een puzzel om verder te komen in het spel. Gebruik bij voorkeur verschillende kleuren post-its om de verschillende soorten puzzels en voorwerpen aan te geven. Dit helpt om een goed overzicht te houden van wat er in de kamer gaat gebeuren.

Maak de puzzels

Het verhaal is geschreven en de kamer is ingedeeld dus nu is het tijd om de puzzels en uitdagingen te gaan maken die bij elke stap in de kamer verwerkt worden. Dit is natuurlijk een heel leuk onderdeel in het maken van een escape room voor thuis. Begin met het schrijven van een korte beschrijving van de puzzel of uitdaging op elke Post-it in het verhaal.

Tip: Wanneer u niet zo creatief bent in het bedenken van de puzzels, kunt u ook eens kijken op Pinterest en daar zoeken naar escape room puzzels. Er zijn genoeg voorbeelden voor leuke puzzels te vinden. Maar natuurlijk geven wij ook veel leuke mogelijkheden en tips verderop in dit artikel.

Kinderen van 10 en 11 jaar zijn een code aan het ontcijferen met een codekraker

Ontcijfer codeberichten

Gedurende onze missies ontdekken de kinderen codeberichten. De kinderen moeten deze codeberichten ontcijferen. Voor de missies vanaf 10 jaar gebruiken zij voor een aantal codeberichten een codekraker. De codekraker is toegevoegd aan het missiedossier. Wij hebben kinderfeestjes beschikbaar voor buiten voor 7 t/m 10 jaar of voor 10 t/m 13 jaar. En kinderfeestjes voor binnen voor 7 t/m 10 jaar of voor 10 t/m 13 jaar.

Zorg ervoor dat alles logisch is verbonden om een onsamenhangend spel te voorkomen. Test zelf ook de opdrachten en de duur van de opdrachten om zeker te weten dat de deelnemers niet te lang bezig zijn met een opdracht of dat een opdracht te moeilijk wordt. Wanneer mogelijk, vraag aan iemand anders om de opdrachten te testen. Dan weet u zeker dat een opdracht niet te lang zal duren. Een opdracht mag immers uitdagend zijn, maar wanneer ze te lang bezig zijn of hij te moeilijk is, is dit heel erg frustrerend. En zeker wanneer dit uw eerste escape room is, is het wel leuk als de deelnemers op tijd weten te ontsnappen.

Puzzels verwerken in de kamer

Nu is het tijd voor het allerleukste onderdeel bij het maken van een escape room; hoe worden de puzzels in de kamer verwerkt? En wees gerust wanneer u niet zo creatief bent, wij helpen natuurlijk. Wij hebben een aantal manieren uitgewerkt voor het verstoppen van de puzzels en uitdagingen in uw eigen escape room.

Een aanwijzing geschreven op potloden

Aanwijzing op potloden

Heeft u een bureau in de kamer staan dan is het heel leuk om gewoon een pennenbakje met potloden neer te zetten. Schrijf op een aantal potloden van boven naar beneden een aanwijzing voor het ontcijferen van een codebericht of voor het vinden van een andere aanwijzing. De spelers moeten de potloden dan boven elkaar leggen voor het lezen van de aanwijzing. Voor jongere kinderen kunt u ook een aanwijzing op één potlood schrijven.

Scytale

In een aantal van onze missie kinderfeestjes hebben wij een scytale verwerkt. Dit is een coole manier om een geheime boodschap te verbergen. Wanneer u een code heeft bedacht die de spelers moeten ontcijferen, kunt u deze verwerken in een scytale. Geen idee wat een scytale is? Typ in Google: Hoe werkt een scytale, en u krijgt een duidelijke uitleg.

Escape room slotenl

Sloten, sloten en nog eens sloten

Er zijn veel verschillende soorten sloten te vinden voor het verwerken in een escape room. Kijk ook eens bij de Action voor aparte sloten. Hier hebben wij ook zeer bijzondere sloten weten te vinden.

Prepaid telefoon

Heeft u nog een oude telefoon liggen? Doe hier een prepaid simkaart in en verwerk ergens een aanwijzing dat de kinderen een telefoonnummer moeten bellen. U kunt vervolgens op de voicemail van dit telefoonnummer een boodschap inspreken met een nieuwe aanwijzing. Of gebruik een walkie talkie voor bijvoorbeeld het doorgeven van een codezin om een volgende aanwijzing te krijgen.

Kast met cijferslot

Wanneer u een kast heeft met een grote handgreep, kunt u een cijferslot van een fiets door de handgrepen halen en deze hierdoor afsluiten. De code voor het openen van het slot kunt u weer op een andere plek in de kamer verbergen.

Spelkaart

Leg bij een puzzel een eenvoudige spelkaart die nodig is voor een andere puzzel. Een kaart met een koning kan bijvoorbeeld neergelegd worden wanneer de spelers op een later moment een kroon als symbool moeten kiezen.

Lego blokken

Gebruik grote lego stukken en doe deze aan elkaar als een blokje. Schrijf een deel van een puzzel op een papier. Plak het papier vervolgens op het lego blok. Snijd voorzichtig langs de randjes van de legostukken het papier door en haal de legoblokjes weer uit elkaar. Verstop de legoblokjes op verschillende locaties in de kamer of doe de legoblokjes in een tas die u kunt afsluiten met een slot en verstop de tas ergens in de kamer.

Een puzzelbox voor het verwerken van een puzzel in een escape room

Puzzelbox

Gebruik een puzzelbox voor het verstoppen van een sleutel of een aanwijzing. De box kunt u gewoon op een duidelijk zichtbare plek in de kamer zetten. Het is immers al een uitdaging om de box open te krijgen. Een puzzelbox hoeft zeker niet duur te zijn. Kijk eens op Amazon voor hele leuke opties. Er zijn ook duurdere, maar wel hele coole varianten beschikbaar.

Boekkluis voor het verwerken van een puzzel in een escape room

Boekkluis

Een andere manier voor het verwerken van een puzzel is in een boekkluis . Zet bij voorkeur een rij boeken op een plank zodat het niet direct opvalt dat er iets verborgen is. De code of sleutel voor het openen van de kluis kunt u natuurlijk weer op een andere plek in de kamer verstoppen.

Onzichtbare inkt

Een boodschap opschrijven met een onzichtbare inkt pen en de pen vervolgens verstoppen in de kamer is ook een leuke manier voor het verwerken van een puzzel. U kunt weer een andere hint gebruiken voor het aangeven dat er een boodschap ergens staat geschreven.

Een wijnfles met een slot

Aanwijzing in een wijnfles

Doe een aanwijzing in een wijnfles en sluit de fles af . De aanwijzing is al duidelijk zichtbaar, maar de spelers kunnen er niet bijkomen zonder eerst de code te vinden.

Verberg de echte sleutel in het zicht

Een sleutel verstoppen in een kamer? Dit kan ook door deze gewoon in het zicht te leggen of hangen tussen heel veel andere sleutels . Hang alle sleutels aan het plafond en ze moeten eerst de juiste sleutel vinden, voor ze het slot kunnen openen. Is uw sleutel niet in dezelfde kleur? Geen probleem! Spuit hem gewoon in de juiste kleur met een spuitbus van de Action.

Puzzel code

Heeft u nog een puzzel liggen van toen de kinderen nog klein waren? Gebruik de puzzel voor het verwerken van een code. Zet de puzzel eerst in elkaar. Doe dit bijvoorbeeld op een snijplank. De puzzel moet namelijk omgedraaid worden om de code op de achterkant te schrijven. Wanneer de puzzel in elkaar is gezet, leg dan een andere snijplank hierop. Draai de twee planken om en til de bovenste er weer vanaf. Nu ziet u de achterkant van de puzzel en kunt u hier de code opschrijven. Haal de puzzel uit elkaar en doe de stukken gezamenlijk bijvoorbeeld in een ladekast of verberg de verschillende stukjes in de kamer.

Geheimschrift voor het maken van een puzzel

Geheimschrift

In onze kinderfeestjes voor binnen hebben wij een geheimschrift verwerkt voor de kinderen. Ook in het handboekje in de kinderfeestjes voor buiten, is een geheimschrift verwerkt. Het geheimschrift is een hele leuke manier voor het coderen van een bericht.

Ballon

Verstop een gecodeerd bericht in een ballon, blaas de ballon op en verstop deze in de kamer. U kunt de ballon ook met dubbelzijdig tape op het plafond hangen. Het trapje om bij de ballon te kunnen komen, maakt u met een slot ergens aan vast. Ze moeten dan eerst de sleutel vinden voor het trapje, om de ballon te kunnen pakken.

Labyrint

Zoek via Google naar een labyrint, bij voorkeur in het gekozen thema. Print de labyrint en schrijf een aanwijzing op het juiste pad. Vul de overgebleven paden met een verkeerde aanwijzing. Maak deze aanwijzing niet te moeilijk want ze moeten natuurlijk wel de juiste aanwijzing kunnen vinden.

Aanwijzing in twee delen

Neem twee pagina’s van een beetje doorschijnend papier. Bedenk een aanwijzing voor de puzzel. Bijvoorbeeld: “Kijk tussen de poppen van Lotte”. Nu splitst u de letters door de helft en schrijft met een dikke viltstift een deel van de letters op één papier. Voor de naam Lotte schrijft u op één pagina dus: | c | | L. Leg nu het tweede papier op het papier met een deel van de aanwijzing. U kunt de halve letters voor de aanwijzing door het papier zien. U vult nu de letters aan met het andere deel op de bovenste pagina. Verstop de twee pagina’s op twee verschillende locaties in de kamer. De spelers moeten de pagina’s op elkaar leggen om de boodschap te kunnen lezen.

Achter een schilderij

Een eenvoudige manier voor het verstoppen van een aanwijzing is door deze gewoon achter een schilderij in de kamer te schuiven. Voor jongere kinderen kunt u een stukje van de aanwijzing laten uitsteken.

Codekraker

Gebruik de Noi92 Codekraker voor het coderen van een boodschap en verstop de codekraker bijvoorbeeld in het boekkluisje in de kamer.

Countdown

Om het helemaal af te maken kunt u een computer in de kamer zetten met een aftelklok. Zet er geen toetsenbord en muis bij zodat de spelers niets kunnen opzoeken. Op Youtube zijn gratis countdown mogelijkheden te vinden voor jouw eigen escape room.

Deel uw foto’s

Dit waren onze tips voor het maken van een eigen escape room. Heeft u een escape room met onze tips gemaakt? Deel uw foto’s op onze Facebookpagina. Wij zijn heel erg benieuwd naar uw succesvolle kamer. Heel veel plezier met het maken!

Kinderen lossen tijdens een kinderfeestje opdrachten op

Spannende opdrachten

Elke envelop bevat een opdracht en/of aanwijzing voor het volbrengen van de spannende missie.

7 t/m 10 jaar buiten

Een jongen aan de telefoon tijdens het kinderfeestje

Contact met agent

De agent vertelt de kinderen over een nieuwe aanwijzing die voor ze is achtergelaten. Zij moeten deze ophalen zonder dat de bende ze ziet.

10 t/m 13 jaar buiten

Kinderen ontmoeten een geheim agent voor het ophalen van bewijs

Bewijs ophalen

Er is nieuw bewijs gevonden. Een geheim agent heeft het bewijs meegenomen en de kinderen kunnen dit bewijs bij de agent ophalen.

7 t/m 10 jaar binnen

Een politiedossier van een maffiabaas

Bewijsmateriaal

Elk missiedossier bevat onder andere bewijsmateriaal, verdachten, getuigen, een plattegrond en natuurlijk foto's.

10 t/m 13 jaar binnen

Kinderen bellen tijdens een feestje de geheim agent

Verdachten

De agent vertelt dat er verdachten in de buurt zijn die ook op zoek zijn naar de aanwijzingen. Zien jullie een verdachte?

7 t/m 10 jaar buiten

Kinderen kijken naar de live ontknoping via de beveiligingscamera

Live ontknoping

Wanneer alle informatie is gevonden, ontdekken de kinderen waar de dader is. Zij kunnen via beveiligingscamera's live meekijken met de ontknoping.

10 t/m 13 jaar buiten

Volg ons op social media



Facebook logo Twitter logo Instagram logo

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
OK
Decline all
Read more
Onbekend
Onbekend
Accept
Decline